De standaard bijtelling auto van de zaak is 25% van de cataloguswaarde, dus inclusief BPM en BTW.
Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km die in 2012 of 2013 worden aangeschaft, geldt gedurende 60 maanden een 0%-tarief voor de bijtelling.
Op auto’s die al voor 1 januari 2012 zijn aangeschaft en niet meer dan 50 gr/km CO2 uitstoten, is voor zover ze daar nog geen recht op hadden met ingang van 1 januari 2012 het 0% tarief van toepassing tot 1 januari 2017.
Voor personenauto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km die in 2014 of 2015 worden aangeschaft, geldt gedurende 60 maanden een 7%-tarief voor de bijtelling.
LET WEL Het huidige onderscheid in CO2-grenzen voor benzine en diesel verdwijnt. De komende jaren groeien deze grenzen langzaam naar elkaar toe. Vanaf 2015 wordt er geen onderscheid meer gemaakt.
Auto’s met een 14% of 20% bijtelling die vóór 1 juli 2012 op naam zijn gezet, houden dit percentage tot 1 juli 2017. Indien de auto na 30 juni 2012 niet van eigenaar of van gebruiker wisselt blijft de lagere bijtelling ook na 1 juli 2017 in stand. Dus lucratief om niet te wisselen van eigenaar of gebruiker.
Auto’s die na 30 juni 2012 op naam zijn gezet houden het bijtellingspercentage 5 jaar.
Schone auto, dan lagere BPM.
De BPM wordt sinds dit jaar alleen nog bepaald op basis van de CO2 uitstoot. Een schone auto heeft minder BPM, dus goedkoper en heeft dus ook een lagere fiscale bijtelling.
LET WEL De vrijstelling motorrijtuigenbelasting vervalt per 2014 voor auto’s met een bijtelling van 14%.
Auto’s met een 0%-bijtelling blijven tot 2015 vrijgesteld. Zie ook Motorrijtuigenbelasting.
Sociale lasten
LET WEL Sinds 2013 moeten de werkgevers ook SV-premies afdragen over de fiscale bijtelling van de auto, waardoor deze voor de werkgever dus duurder wordt.