Nieuwe regels online verkopen

Webwinkels en online platforms moeten de klant beschermen. Vanaf 28 mei 2022 gelden daar strengere regels voor. Zo moet het duidelijk zijn wat uw klant online verkoopt, wat de prijs is en welke leveringstermijn van toepassing is. De Kamer van Koophandel (KVK) stelt een checklist beschikbaar waar u kunt controleren aan welke wetten en regels de online onderneming van uw klant moet voldoen.

Vanaf 28 mei 2022 voert de EU voor alle lidstaten nieuwe regels voor online verkoop in. Door deze regels kunnen consumenten veiliger online kopen in het buitenland. De regels gelden namelijk ook voor de buitenlandse concurrenten van uw klant.

Zo moet elke (Europese) ondernemer voortaan:

  • verplicht beoordelingen door consumenten controleren
  • inzicht geven in de zoekresultaten waarvoor hij betaalt

en ook mag hij niet langer:

  • zelf beoordelingen verzinnen en (laten) plaatsen of
  • willekeurige prijzen verzinnen in van/voor-aanbiedingen.

Basisregels online verkoop

Als uw klant online diensten of producten verkoopt moet hij zich houden aan bestaande, wettelijke regels. Hij moet duidelijk zijn over:

  • wie hij is
  • wat hij verkoopt
  • de prijs die hij vraagt en hoe zijn klant moet betalen
  • hoe (snel) hij levert
  • de wettelijke bedenktijd
  • hoe zijn klant kan bestellen 

Lees aan welke regels voor online verkoop hij zich moet houden. 

Meer informatie

Wilt u meer weten voor uw klant over de nieuwe regels voor online verkopen, consumentenrecht, verkoop aan andere bedrijven, de handel in cryptomunten of betalen? U leest het op ondernemersplein/kvk.nl