Vanaf 2019 moet u voor een ‘dure’ elektrische auto van de zaak een hogere bijtelling voor het privégebruik toepassen. Als de auto duurder is dan € 50.000,-, geldt er voor het meerdere een bijtelling van 22 i.p.v. 4%. Én vanaf 2021 geldt voor alle auto’s een bijtelling van 22%, ook voor elektrische auto’s.
De bijtelling die geldt op het moment van aankoop van de auto, geldt in principe voor vijf jaar. Dat geldt ook voor elektrische auto’s.
Tip Als u dus in 2018 nog een volledig elektrische auto koopt, dan geldt de lage bijtelling van 4% in principe tot en met 2023.
Tweedehandsauto.
De bijtelling voor een auto van de zaak is gebonden aan het kenteken. Tussentijdse verkoop is hierop niet van invloed. Dit betekent dat als u een gebruikte elektrische auto koopt, u de lage bijtelling overneemt.
LET OP dan is het wel van belang hoelang de resterende periode van de lage bijtelling nog duurt.
Motorrijtuigenbelasting en BPM
- Voor een volledig elektrische auto betaalt u nu geen motorrijtuigenbelasting. Dit blijft waarschijnlijk zo tot 2021. Voor een plug-inhybride betaalt u nu de helft van de normale motorrijtuigenbelasting en ook dit blijft waarschijnlijk zo tot 2021.
Vanaf 2021 is er voor alle elektrische auto’s motorrijtuigenbelasting verschuldigd, ook als ze voor 2021 zijn aangeschaft. - Voor volledig elektrische auto’s betaalt u bij aanschaf geen bpm. Ook dit blijft waarschijnlijk zo tot 2021.