Arboverplichtingen

Volgens de Arbowet moet de werkgever samen met de werknemer(s) werken aan goede arbeidsomstandigheden. De werkomgeving moet veilig en gezond zijn.

Als werkgever draagt u in ieder geval zorg voor onderstaande zaken.

  • Een effectief verzuimbeleid
    Onderdelen van dit beleid zijn:
    o Verzuimpreventie: hoe is verzuim wegens ziekte te voorkomen.
    o Hoe kan een werknemer zo snel mogelijk re-integreren?
    o verzuimprotocol: een beschrijving van alle processen rondom zieke werknemers.
    o Verzuimregistratie en -analyse: hierdoor worden verzuimpatronen duidelijker.
    o Begeleiding bij re-integratie: goede bewaking door een casemanager waardoor snellere terugkeer op de werkplek mogelijk is.
    o Wat te doen bij conflicten: een goede beschrijving voor de werknemer over bijvoorbeeld een second opinion, bemiddeling en mediation, of wanneer de werkgever het loon kan opschorten of stopzetten.
  • Registratie melding van ongevallen op de werkplek
    Ongevallen die leiden tot blijvend letsel, ziekenhuisopname of overlijden bent u verplicht direct te melden aan de Inspectie SZW. Hiervan houdt u een lijst bij (ook van ongevallen die leiden tot een verzuim van meer dan 3 werkdagen).
  • Veilige middelen en werkmethoden (ook voor derden)
    Denk hierbij aan een veiligheidshelm in de bouw. Daarnaast beschrijft u welke veiligheidsvoorschriften moeten worden nageleefd.
  • Voorlichting en instructie over veilig werken
    U beschrijft de mogelijke risico’s op de werkvloer en de maatregelen die erop gericht zijn deze risico’s te voorkomen of te beperken.
  • Risico’s vermijden
    Risico’s in kaart brengen met een Risico-Inventarisatie en Evaluatie (de zogenaamde RIE-checklist).
  • Beheersmaatregelen
    Aan de hand van de RIE wordt een Plan van Aanpak opgesteld. Hierin geeft u aan welke risico’s worden aangepakt, binnen welke termijn dit gebeurt en wat prioriteit heeft
  • Bescherming en hulp
    Een veiligheidsdeskundige of preventiemedewerker aanstellen is verplicht vanaf 25 werknemers. Bij minder dan 25 werknemers mag u zelf de preventiemedewerker zijn. U neemt maatregelen op het gebied van eerste hulp bij bijvoorbeeld ongevallen, brandbestrijding en evacuatie. Ook stelt u een bedrijfshulpverlener aan.